Nincs ugyan sok tényező, amely optimizmusra adna okot a kiskereskedelmi piacon, de annak ellenére, hogy a vásárlók egyre költség-érzékenyebbek, mégis megerősödni látszik az igény a minőségi és fogyasztóvédelmi szempontból megbízhatóbb bevásárlóközpontokban való vásárlás iránt.
A vásárlók közel 70 százaléka szerint ott jobban érvényesülnek a fogyasztói jogaik, mint a kisebb egyéni üzletekben. – derül ki a Nielsen és a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. kutatásából, amely a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének közreműködésével készült.
A legfrissebb kiskereskedelmi jelentésekből kiderül, hogy a retail forgalom volumene tovább csökkent, ugyanakkor a téli időszakra előretekintve várakozásokkal teli a bevásárlóközpontok üzemeltetői, hiszen a karácsony kereskedelmileg aktívabb időszaknak számít. Dinamikusan bővül a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és például magasabb érték utáni ingyenes házhozszállítás.
„Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Nem árt azonban tudni, hogy bár az e-kereskedelemre is vonatkoznak jogszabályok, de fontos kiemelni, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kiskereskedők 90%-a biztosít lehetőséget a hibátlan termékek visszavételére, vagy levásárlására” – mondta Gyalay-Korpos Gyula, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének elnöke.
Előnyös a bérlőknek….
A CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft legutóbbi felméréséből kiderül, hogy a megkérdezett üzlettulajdonosok 66%-a szerint a bevásárlóközpontokban jobban érvényesülnek a fogyasztók jogai, mint a kisebb egyéni üzletekben, mivel az előbbiekben a célközönség egyrészt ezt jobban igényli, és az üzletek alkalmazkodnak az igényeikhez, másrészt az üzemeltetés elvárásai miatt is magasabb az üzletek szolgáltatási színvonala.
A bérlők döntő többsége (a válaszadók 96%-a) gondolja úgy, hogy versenyelőnyt biztosít, ha az üzletek fogyasztóvédelmi szempontból biztonságosak: az üzletek nem kapnak fogyasztóvédelmi bírságot, betartják az előírásokat, és a reklamációkat megnyugtatóan rendezik.
Kiemelten fontosnak tartják a fogyasztók jogszabályban rögzített jogainak biztosítását, sőt; az üzletek háromnegyede úgy véli; fontos a fogyasztók jogait a jogszabályokon túlmutatóan is biztosítani.
…biztonságos a vásárlóknak
Ami a vásárlókat illeti; a megkérdezettek, több mint 80%-a szívesebben vásárol bevásárlóközpontban, mert ott kiemelten kezelik a jogait, azonban ezért nem hajlandóak többet fizetni.
Sajnálatos módon jellemzően a karácsonyi időszakban az aluljárókban, utcákon elszaporodnak az engedély és kontroll nélküli alkalmi árusok, akik ellenőrizetlen forrásból rossz minőségű termékeket értékesítenek. A tőlük vásárlók teljesen védtelenek, fogyasztóvédelmi jogaikat nem tudják érvényesíteni.
A többség szerint egyrészt előnyös, ha a bevásárlóközpontok üzleteiben azonos szabályok, másrészt olyan egyéb szolgáltatások illetik meg a vásárlókat, mint az egy évnél hosszabb garancia, garantált 30 napon belüli ügyintézés, levásárlási lehetőség, vagy a vételár visszafizetése.
A bevásárlóközpontokat látogató vásárlók 15 százaléka hallott már fogyasztóvédelmi tanácsadásról, közel 70 százalékuk szívesebben járna ilyen szolgáltatást nyújtó üzletközpontba, míg ugyanilyen arányban meg is bíznának egy tanácsadóban. (forrás: Nielsen)
A bevásárlóközpontok népszerűsége töretlen hazánkban, a bevásárlóközpontokba, hipermarketekbe látogatók száma a válság hatására sem változott jelentősen, de emellett a forgalom csökkenését figyelhetjük meg. Egy kb. 40 000 m² kereskedelmi területtel rendelkező házban az éves látogatószám 10-16 millió fő. Mivel a bevásárlóközpontok a vásárlás mellett a szabadidő eltöltésére is alkalmasak, ezért a bevásárlóközpontok tulajdonosai/üzemeltetői a látogatók részére sokrétű programokat kínálnak. Ezek a programok – a teljesség igénye nélkül – lehetnek sportesemények, kulturális, egészségmegőrző programok, kisebbek részére játszóház, rajzpályázat hirdetése. A bevásárlóközpontok a társadalmi felelősségvállalás jegyében számtalan esetben támogattak alapítványokat, egyesületeket.
Annak érdekében, hogy a bevásárlóközpontba látogató évi több millió ember komfortosan és a 21. század vásárlói elvárásainak megfelelően tudja a szabadidejét eltölteni és vásárolni, ezért a házak üzemeltetői részére kiemelten fontos a biztonság, a tisztaság, az egységes nyitva tartás, a magas szolgáltatási és áru színvonal biztosítása.
„A fogyasztóvédelmi szempontok közül talán a legfontosabb, hogy személyesen, az üzletben tudjuk intézni az ügyeinket, néhány bevásárlóközpontban pedig fogyasztóvédelmi szakemberek is segítenek, a vásárlónak és a kereskedőnek egyaránt” – tette hozzá Gyalay-Korpos Gyula.
A termelőtől.hu a termelő adatlapján található információk valódiságát nem tudja ellenőrizni, ezért felelősséget sem tudunk vállalni az ott leírtakért. A termelőtől.hu nem vállal felelősséget a látogató és a termelő közötti adásvételkor történő esetleges problémákért sem.
Friss hozzászólások
18 hét 1 nap
2 év 11 hét
3 év 20 hét
3 év 22 hét
7 év 33 hét
8 év 14 hét
8 év 23 hét
8 év 23 hét
5 év 30 hét
8 év 27 hét