Hét hét, azaz kevesebb, mint ötven nap van hátra karácsonyig: a decemberi ünnephez kötődik a legnagyobb vásárlási roham, az üzletek hagyományosan ebben az időszakban generálják éves forgalmuk jelentős részét. Kérdés azonban, hogy idén mire számíthatnak a kereskedők, és az is, hogyan és miből fognak költekezni a magyar fogyasztók?
Az áruházakban már november elején megjelennek az év végi ünnepekre kínált árucikkek, a reklámok is egyre nagyobb számban és terjedelemben a mikuláshoz, a karácsonyhoz és a szilveszterhez kapcsolódnak.
Amint arra emlékeztetnek, az elmúlt évek tapasztalata, hogy a vásárlók számára az áruházi nézelődésben, válogatásban a legfontosabb az ár. Nem véletlen, hogy az elmúlt években (2007-től, amióta csökken a családok fogyasztása) decemberben megszaporodtak az árengedmények. A vásárlók az egyre erősebb piacszűkítő nyomás hatására tudatosabbak, röviden összefoglalva válogatósabbak lettek, ami azt jelenti, hogy alaposabban körülnéznek az áruházakban. Jelenleg ugyan csak csekély szeletei a kereskedelem egészének a webes kereskedések, továbbá a különböző pontgyűjtő, valamint árengedményeket szervező vállalkozások (a "kuponos világ"), de erősödésük egyértelműen jelzi ezt a folyamatot.
Az áruházak weboldalai segítik a válogatást, többen a megvásárolható teljes termékkört is bemutatják, mások csak a nyomtatásban is terjesztett reklámújságot. Egyben minden honlap egyforma, hiszen szinte kivétel nélkül mindegyik felhívja a figyelmet a legfrissebb árengedményekre. A közösségi oldalak is segítenek a tájékozódásban, ahol a vásárlók már egymásnak mondanak véleményt, de a szolgáltatók is a nyomukban vannak.
Az OKSZ felhívja a figyelmet arra, hogy a karácsonyi reklámok korábban megjelennek, hiszen éles a verseny a vásárlókért, a középpontban az ár van. A vásárlók többet válogatnak, több áruházat megnéznek, szélesebb termékkínálatot bogarásznak végig a vásárlás előtt. Ebben sokat segít az internet is.
A legnagyobb vásárlási roham az utolsó hétre marad.
A boltosok szerint a takarékosság jellemzi majd az ünnepi bevásárlást is. Az ünnepi asztalra valón kevesebbet, a drágább ajándékokon többet próbálnak megtakarítani a vásárlók.
A kereskedők alapvető érdeke, hogy vásárlóik hűségesek maradjanak, ugyanakkor - a piaci verseny ilyen - újakat is magukhoz csalogassanak. Ennek legkézenfekvőbb módszere a leárazás, ami viszont másik oldalról a bevétel egy részének elengedését jelenti az áruház számára. Ennek ésszerű korlátai vannak (vállalkozásonként különböző mértékben). Feltehetően azok a vásárlócsalogató reklámok nyernek nagyobb teret, ahol az árengedménnyel, ajándékkal a hűséges, visszatérő vásárlót jutalmazzák valamilyen módon.
Az adóemelések is beleszólhatnak
Az OKSZ felhívja a figyelmet arra is, hogy a kormány 2013-ra bejelentett, a költségvetés bevételeinek növelését célzó döntéseinek egy része adóemeléseket jelent. A tranzakciós illeték, a bankadó, az e-útdíj, a helyi adók rendjének megváltoztatása, a közműadó a vállalkozásoknál jelent költségnövekedést. A kisvállalati adók és a munkahelyvédelmi akcióprogram költségcsökkentés. A fordított áfa és a pénztárgépek online bekötése a feketézés visszaszorítását segítik, ami a verseny tisztulását segíti. A cafeteria szigorítása vásárlóerőt csökkenthet (kevesebb vállalkozás fogja adni az alkalmazottaknak).
A háztartások számára a fő kérdés az, mi jelenik meg a fogyasztói árakban a szolgáltatók és a kereskedők kínálatában. Az inflációnak eddig is csak egyik tényezője volt az adóváltozás, az alapanyagokon, bérköltségeken, forint árfolyamváltozáson keresztül egy sor költség változhat (nőhet, vagy emelkedhet). A jelenlegi információk alapján továbbra is erős marad az inflációs nyomás a piacon, ugyanakkor a szolgáltatók, kereskedők alapvető érdeke az erős versenyben, hogy többletköltségeiket legfeljebb csak részben hárítsák tovább a vásárlókra, de ennek mértéke jelenleg nem jelezhető pontosan előre.
A plázák reménykednek
Az iskolakezdés sem lendített az augusztusi kiskereskedelmi forgalmon. Ugyanakkor az őszi időszakra előretekintve bizakodóak a bevásárlóközpontok üzemeltetői, kereskedelmileg aktívabb időszak elé nézünk, melyet követ a karácsonyi, kiemelt kereskedelmi tevékenység - közölte nemrég a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ).
A KSH gyorsjelentése alapján augusztusban 2,4%-kal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése játszott meghatározó szerepet. Ugyanakkor folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése.
A magas üzemanyagárak mellett is folytatódott az üzemanyagtöltő állomások forgalmának csökkenése, mely egybevág azzal a ténnyel, hogy az MBSZ statisztikái alapján egyre kevesebben érkeznek autóval a bevásárlóközpontokba, így a fogyasztói kosár értéke is csökken, mely a forgalom csökkenéséhez vezet.
Némi optimizmusra ad okot, hogy az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene - az élelmiszer árak 6,3 százalékos emelkedésével párhuzamosan - augusztusban bár 1,5%-kal mérséklődött, de az év első nyolc hónapjában stagnált az előző év azonos időszakához képest. A kiskereskedelmi forgalom az EU 27 tagállamaiban is stagnált, illetve csökkent. A kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 augusztusában stagnáltak, míg az eurózóna országaiban 1,3%-kal csökkentek az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
Figyelemre méltó a csomagküldő és internetes kiskereskedelem bővülés (46,6%), melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és pl az ingyenes házhozszállítás. Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató (áram, bank) is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Sok esetben a vásárló a bevásárlóközpontban megtekinti, kipróbálja a terméket, majd az interneten kedvezményesen megvásárolja."
forrás: http://www.penzcentrum.hu/
A termelőtől.hu a termelő adatlapján található információk valódiságát nem tudja ellenőrizni, ezért felelősséget sem tudunk vállalni az ott leírtakért. A termelőtől.hu nem vállal felelősséget a látogató és a termelő közötti adásvételkor történő esetleges problémákért sem.
Friss hozzászólások
18 hét 1 nap
2 év 11 hét
3 év 20 hét
3 év 22 hét
7 év 33 hét
8 év 14 hét
8 év 23 hét
8 év 23 hét
5 év 30 hét
8 év 27 hét